0
0

Zakup samochodu bywa czynnością problematyczną i długotrwałą. Przeglądanie stert ofert wystawionych samochodów nade wręcz efekt przytłoczenia, a my nie wiemy, czy powinniśmy zdecydować się na zakup samochodu od prywatnego sprzedawcy, czy też z komisu. Kupując samochód używany, trzeba liczyć się z ryzykiem bycia ofiarą oszustwa. Cofanie liczników jest oczywiście nielegalne w Polsce, jednak wielu sprzedawców samochodów łamie ten przepis, chcąc zyskać jak najwyższe sumy. Po czym poznać, że samochód ma więcej przebiegu, niż deklarowany?

Przebieg samochodu- Po czym poznać ile samochód faktycznie przejechał kilometrów?

Stan karoserii

W pierwszej kolejności przebieg samochodu na oko oszacować można już dzięki spojrzeniu na karoserię, a zwłaszcza przód auta. Odpryski i zmatowienia świadczą o tym, że samochód sporo już przeszedł i nawet największe zabiegi pielęgnacyjne auta nie zneutralizują tego efektu. Oglądając samochód, warto mieć przy sobie ściereczkę, którą można dokładnie przetrzeć przód auta. Zejdzie wówczas wosk i ewentualna powłoka, której zadaniem ma być zakrycie rys i zadrapań. Na taki patent sprzedawcy samochodów nie są gotowi. Jeżeli osoba sprzedająca samochód nawet nie zgadza się na wykonanie testu, od razu warto dać sobie spokój z tą propozycją. Po oględzinach przedniej karoserii uwagę warto zwrócić także na stan szyby. Na niej również mogą być widoczne mikropęknięcia, zadrapania i wiele innych niedoskonałości. Żaden sprzedawca nie wymieni przecież szyby za kilkaset złotych, aby sprzedaż drożej samochód. 

Ogólny stan wnętrza

Wytarta kierownica, zniszczony mieszek od dźwigni zmiany biegów lub żółta tapicerka to jedynie jedne z nielicznych elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas zakupu samochodu. W przypadku siedzeń skórzanych i welurowych wszelkie ubytki jest łatwo dostrzec. Duży przebieg wskazywać może także stan oparcia od strony kierowcy. To miejsce, w którym bardzo często kierowcy kładą łokcie, a jak wiadomo, żaden plastik nie wytrze się po przejechaniu 40 tysięcy kilometrów. Warto sprawdzić także stan pedałów oraz stan elementów czysto eksploatacyjnych, takich jak tarcze hamulcowe, czy uszczelki i ogólny wygląd silnika. Tak naprawdę to podwozie dokładnie ukażę prawdę, czy stan licznika samochodu jest prawdziwy. Przed wydaniem zwłaszcza pokaźnych sum pieniędzy warto więc skorzystać z usług mechanika, aby sprawdził, z jakim pojazdem mamy do czynienia. 

Daty na plastikowych elementach

Przebieg samochodu zdradzić mogą także daty umieszczone na plastikowych elementach. Jeżeli części te są oryginalne, wtłoczone będą miały daty produkcji samochodu. Jeżeli jednak data produkcji lewej lampy różni się od daty produkcji prawej lampy, możemy przypuszczać, że samochód miał w przeszłości stłuczkę. Dokładnie taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku wymiany szyb. Jeżeli data produkcji jednej z szyb różni się zasadniczo od pozostałych, możemy przypuszczać, że samochód był bity. 

Weryfikacja dokumentów

Przebieg samochodu można sprawdzić także za pomocą numerów VIN. Oczywiście jest to pierwsza czynność, na którą obecnie decydują się kierowcy, jednak warto uważać, na nieuczciwości i różnego rodzaju przekręty sprzedawców. Czujność zachować należy zwłaszcza w przypadku pojazdów ściąganych z zagranicy. Jeżeli kupujemy kilkuletni samochód, którego karoseria i wnętrze wygląda nadzwyczaj dobrze, powinna zapalić się czerwona lampka. Zakupy zwłaszcza droższych wariantów samochodów należy skonsultować ze specjalistą, takim jak na przykład mechanik samochodowy. 

0

Zobacz także